O "skarbach" Polskiego Radia
2012-03-12 22:52:42

Studio Nagraniowe i Koncertowe Polskiego Radia

W czasie jubileuszu Programu Drugiego Polskiego Radia zostaliśmy zaproszeni do zwiedzenia „perełki” wśród polskich studiów nagraniowych.

Niewtajemniczonym wyjawimy, że Studia Nagraniowe i Koncertowe Polskiego Radia (których część mieści się przy ulicy Modzelewskiego 59 w Warszawie) są największym tego typu kompleksem studyjnym w Polsce. Dysponują salami S1 (Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego), S2 (duże studio do nagrań muzyki klasycznej i filmowej), S3 (mniejsze, gdzie rejestruje się zespoły jazzowe i big-bandy), S4/S4A/S6  (uniwersalny zespół trzech studiów, czyli w skrócie S4). Znajdują się tu również studia teatralne, studia efektów synchronicznych. Poza głównym budynkiem ulokowane jest Muzyczne Studio Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej (M1), znajdujące się na Powiślu, w siedzibie radiowej Trójki przy ul. Myśliwieckiej 3/5/7.

S1Pomieszczenia studyjne dysponują świetnymi warunkami akustycznymi jak również profesjonalnym i nowoczesnym sprzętem, który jest nieprzerwanie aktualizowany. Dodatkowo dzięki zainstalowanym urządzeniom komunikacyjnym możliwe jest nagranie składu rozmieszczonego we wszystkich salach studyjnych, gdyż wszystkie pomieszczenia są ze sobą połączone.

 

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego S1

projektu doc. dr. inż. Witolda Straszewskiego (otwarte w 1991 roku) jest jednocześnie salą koncertową i studiem nagraniowym. To ewenement w tej części Europy, gdyż stwarza możliwość nagrania koncertu na żywo z udziałem publiczności.

Tym, co zachęca do korzystania z sali jest świetna akustyka. W skali europejskiej bez wątpienia jest to obiekt, z którego możemy być dumni. Dorównuje takim salom, jak Musikverain w Wiedniu, Boston Symphony Hall czy Concertgebouw w Amsterdamie.

W pięknie wykończonej sali orkiestra brzmi selektywnie, a poszczególne grupy instrumentów nie zakłócają nawzajem swojego brzmienia. Dodatkowo słuchacz przychodzący na koncert nie musi martwić się, że dostanie „gorsze miejsce” pod względem akustycznym, gdyż nagłośnienie poszczególnych części widowni zostało optymalnie zrównoważone. Bardzo dobre rozłożenie akustyczne sprawia, że w każdym miejscu możemy cieszyć się pełnią dźwięku.

 

Kompleks studyjny S4 dobrze sprawdza się podczas nagrywania dużych składów orkiestralnych.  Osadzenie poszczególnych grup w oddzielnych pomieszczeniach znacząco ułatwia uzyskanie niezakłóconego brzmienia poszczególnych sekcji, stąd szczególnie upodobali je sobie filmowcy. Powstała tu muzyka do filmów autorstwa Krzesimira Dębskiego (Ogniem i mieczem, W pustyni i w puszczy), Wojciecha Kilara: (Pianista, Zemsta), Michała Lorenca (Pokój w duszy, Różyczka), Pawła Szymańskiego (Środa, czwartek rano), Macieja Zielińskiego (Jeszcze raz), Włodka Pawlika (Rewers, Mistyfikacja) czy Antoniego Łazarkiewicza (Janosik). Jan A. P. Kaczmarek, zdobywca Oskara za muzykę do filmu Marzyciel, nagrał tu muzykę do filmów: Evening, City Island, Get Low, Quo vadis. Nagrywał tu także muzykę m.in. Jimi Tenor (Out Of Nowhere), a Ennio Morricone odbywał tutaj próby. studio

Ze specyfiki sal korzystali również tacy artyści i grupy, jak: Ewa Bem, Grzegorz Turnau, Kwartet Jorgi, Bajm oraz wiele innych znanych zespołów muzyki popularnej i jazzowej. Wśród nagranych tutaj płyt wiele otrzymało nagrodę Fryderyk.

 

Studio im. Agnieszki Osieckiej

Studio imienia znanej polskiej poetki nazywane jest w skrócie M1. Znajduje się poza głównym kompleksem studyjnym w siedzibie Polskiego Radia. Odbywają się tutaj nagrania muzyki filmowej i rozrywkowej, także konferencje i odczyty a szczególnie koncerty z udziałem publiczności.

 

Studia teatralne

Zwiedzając studia teatralne można się przekonać, że nawet w opowieści kreślonej wyłącznie dźwiękiem potrzebna jest scenografia i rekwizyt. Tutaj każdy dźwięk jest ważny, kroki rozlegające się na powierzchniach betonowych, na żwirze, na deskach, zaś drewniane schody koniecznie muszą być skrzypiące.

Oglądając salę skrzętnie zaopatrzoną w rekwizyty można się zorientować, jak ogromne znaczenie ma tu dźwięk. Odgłosy codziennej krzątaniny, tak oswojone, że nie zdajemy sobie z nich sprawy, tu - w teatrze dźwięku - nabierają ogromnego znaczenia. Kreują akcję, miejsce, opowiadają o zdarzeniach, zastępują oczy.

Przedmioty codziennego użytku w rękach aktora ujawniają swoje brzmieniowe możliwości. Stąd ich pokaźna liczba zgromadzona w studio. Szafki kuchenne, stare skrzypiące drzwi, imbryk, kieliszki. Kiedy dźwiękowe możliwości rekwizytów i specjalnych urządzeń ulegają wyczerpaniu, można wspomóc się już zarejestrowanymi nagraniami, zwłaszcza, że Studio PR dysponuje pokaźnym wielogodzinnym zbiorem efektów gromadzonych przez wiele lat. Jest więc w czym wybierać. Do dyspozycji jest także studio plenerowe. Pomieszczenie tak wytłumione, że będąc w nim nie można oprzeć się wrażeniu przebywania na wolnym powietrzu.

W studiach teatralnych nagrywane są słuchowiska, różnorodne formy słowno-muzyczne i audiobooki, czasem również ilustracyjna muzyka teatralna, filmowa i telewizyjna. Goszczą one w swoich wnętrzach wielu znakomitych aktorów, lektorów. Portrety tych najbardziej zasłużonych postaci można podziwiać w galerii.

studioStudia są wykorzystywane przez Teatr Polskiego Radia, który efekty swojej pracy prezentuje m.in. na stronie internetowej:http://www.polskieradio.pl/teatr/

 

Koncert na wizji

Wyposażenie poszczególnych sal daje możliwość również filmowej rejestracji koncertów, które mogą być następnie transmitowane. Jak do tej pory, tą metodą były rejestrowane wydarzenia dla Telewizji Polskiej, a także koncerty dla Polskiego Radia, które można będzie niedługo oglądać na stronie internetowej PR.

 

Studio PR – dla kultury

Oprócz swojego zasadniczego przeznaczenia, studia S1 oraz M1 są udostępniane w charakterze sal koncertowych dla wydarzeń organizowanych cyklicznie. Odbywają się tu „Festiwal Muzyki Folkowej Polskiego Radia Nowa Tradycja”, festiwal „Mazovia Goes Baroque” organizowany przez Polskie Radio i Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, festiwal „Chopin i Jego Europa”, a także część koncertów z cyklu „Warszawska Jesień”. W Studio gościły także zespoły jazzowe i rozrywkowe. Wystąpili tu m.in. Zbigniew Namysłowski, Dino Saluzzi, Włodzimierz Nahorny, Stanisław Soyka, Grzegorz Turnau, Tomasz Stańko i.in. studio

 

Studio otwarte dla wszystkich

Sale studyjne służą w pierwszym rzędzie realizacji przedsięwzięć Polskiego Radia, ale są także wynajmowane. Z możliwości obiektu korzystają duże agencje filmowe, zespoły obsługiwane przez agencje menadżerskie, soliści oraz wszelkiego rodzaju zespoły, w celu nagrania płyt albo odbycia prób w specjalnych warunkach akustycznych. Studia S1 i M1 wynajmowane są jako sale koncertowe, konferencyjne. Dostęp do studiów mogą mieć w zasadzie wszyscy zainteresowani. Oprócz profesjonalnego środowiska muzycznego z oferty Studia Nagrań korzystają szkoły muzyczne, nagrywające płyty z udziałem własnych wychowanków. Instytucja otwarta jest również na współpracę  z młodymi zespołami, dopiero co wkraczającymi na rynek.

Jak dotąd wydawałoby się, że obiekt ten jest znany jedynie wąskiemu kręgowi wykonawców. Jednak w najbliższym czasie Studia PR mają być również promowane na rynkach Europy Zachodniej. Wysyłane są zaproszenia do największych orkiestr na świecie.

Karolina Gorączko

 

Informacje wykorzystane w artykule zostały zaczerpnięte z:

strona internetowa http://www.studianagran.com.pl/

Maciej Polański, Studio Nagraniowe i Koncertowe Polskiego Radia, „Estrada i Studio”, listopad 2011, s. 94-97.


Więcej:
Kazimir- nasz ślad2017-07-07 07:46:10Cracovia Danza i Adam McKinney wystąpią razem 11 lipca w Teatrze Nowym w przedstawieniu Kazimir- nasz ślad, opowiadającym o żydowskiej tożsamości.
Niżyński, geniusz tańca2016-04-20 17:27:53Wacław Niżyński, geniusz tańca będzie tematem kwietniowego spotkania CZAS NA TANIEC!, przypadającego tuż przed Międzynarodowym Dniem Tańca. Gośćmi wieczoru będą twórcy spektaklu "Niżyński, zapiski z otchłani".
W poszukiwaniu Chopina2016-02-24 22:04:36Brytyjczyk mający polskie korzenie, cztery lata spędził w podróży, dążąc do prawdy o życiu Chopina, do zgłębienia jego fenomenu oraz poszukując odpowiedzi m.in. na pytanie: kim był człowiek, którego przerażały publiczne występy.
Balet mój widzę ogromny2016-01-23 20:27:23Spotkanie z Emilem Wesołowskim pt. Balet mój widzę ogromny 25 stycznia 2016 r. godz. 19.00, Klub Aktora "Loża", Rynek Główny 41, Kraków. W ramach cyklu Baletu Cracovia Danza CZAS NA TANIEC!
Legenda Mazowsza w Cracovia Danza2015-11-23 10:12:26Kolejne spotkanie z cyklu baletu Cracovia Danza: CZAS NA TANIEC! Tym razem gośćmi będą Witold Zapał i Małgorzatą Włoczkowska. Spotkanie. które otrzymało tytuł "Legenda Mazowsza" odbędzie się 23 listopada o godz. 19.00, Klub Aktora "Loża", Rynek Główny 41, Kraków.
Muzycy Electric Light Orchestra zagrają w Polsce!2015-11-04 15:27:56 Od czterdziestu lat brytyjscy rockmani zachwycają fanów na całym świecie łącząc muzykę symfoniczną z obcymi dla niej dźwiękami syntezatorów. Za ich sprawą poznaliśmy piękno odgłosów natury splecionych z melodyjnymi tematami.
Science Tunnel Maxa Plancka- naukowa wizja przyszłości2015-10-09 08:22:29Ekspozycja składa się z ośmiu modułów tematycznych dotyczących m.in. sekretów pozyskiwania energii, tajemnic wszechświata, nieznanych wcześniej właściwości danych, medycyny jutra czy kompleksowych reakcji społeczeństwa. Mnogość informacji i niebywale szeroki zakres tematów sprawią
Poławiacze (pozytywnych) wibracji: Miuosh, Jimek & NOSPR 2015-09-28 08:12:57Z okazji obchodów jubileuszu 150-lecia miasta Katowice w nowej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia zrealizowano niezwykły projekt z udziałem śląskiego rapera, Miłosza Boryckiego (MIUOSH), kompozytora Radzimira Dębskiego (JIMEK) oraz NOSPR-u.
Muzyka na rzecz zwierząt2015-09-10 08:22:43Program koncertu jest niezwykle bogaty i atrakcyjny. W czasie koncertu będzie można także usłyszeć skrzypce Stradivariusa, na który zagra prof. Tomasz Tomaszewski- koncertmistrz Deutsche Oper Berlin.
38. Dni muzyki Karola Szymanowskiego - Zakopane 25 lipca- 2 sierpnia 20152015-07-26 06:21:16W programie festiwalu znajdą się wątki ukraińskie i góralskie. Zabrzmi muzyka, którą zachwycił się Karol Szymanowski, pieśni ukraińskie, które słyszał w Tymoszówce w czasach dzieciństwa, w wykonaniu zespołów kultywujących tradycje..