Kobieta zmienną jest, czyli Sinfonietta Cracovia wraz z Soyoung Yoon i Amelią Maszońską
2017-07-29 09:04:28
Wtorkowy wieczór już od samego początku zapowiadał się bardzo pięknie, Soyoung Yoon, Amelia Maszońska, Sinfonietta, wspaniała sala Muzeum Narodowego w Sukiennicach. W perspektywie prawdziwa muzyczna uczta dla duszy. Z obrazów patrzą postaci pełne emocji, jakby płótna zastygły w oczekiwaniu na muzyczne widowisko. Sala wypełniona młodymi roześmianymi twarzami. Powietrze drgające rozmową, napięciem wynikającym z ciekawości tego co się za chwilę wydarzy.
 Koncert otworzyła kompozycja Henryka Czyża, Canzona di barocco. Orkiestra prowadzona przez Soyoung Yoon zaczyna śpiewać inspirowaną dawnymi czasami melodię. Kantylena stopniowo ewoluuje, zaczyna narastać. Wspaniale dobrany puls przez orkiestrę pomaga w budowaniu napięcia emocjonalnego. Po eksplozji to wspaniale napisane dzieło zaczyna się z powrotem zwijać. Dynamika maleje. Zostajemy w niepewnej ciszy poprzedzonej atonalnym akordem. 
 Z chwilowej stagnacji efektownie wybiły nas pierwsze dźwięki Koncertu d moll na dwoje skrzypiec Bacha. Pojawił się wartki puls, orkiestra zmieniła barwę na ciemniejszą co dało bardzo przyjemne wrażenie dla ucha. Na tym pięknym tle zbudowany został dialog, Soyoung i Amelii. Wyśpiewywały w przepiękny sposób swoje motywy. Wszystko było spójne, zrozumiałe, jakie u kantora z Lipska być powinno! Druga część w tempie largo dała słuchaczowi wytchnienie. Jej prostota melodyczna połączona z bogactwem harmonii i figur retorycznych dała czystą muzyczną przyjemność. Ostatnia, trzecia część, wywarła na mnie największe wrażenie. W interpretacji solistek wręcz kipiała emocjami. Ile tam się działo. Bogactwu afektów i ekspresji nie było końca. Po wysłuchaniu takiej dawki muzyki każdy na widowni mógł poczuć radość z przebytej muzycznej podróży. Gwoździem programu był Piazzola. I jak to z gwoździem bywa,wbił widownię w krzesła. Raz przykuta uwaga na początku nie pozostała rozproszona do samego końca. Mnogość barw, klimatów i efektów brzmieniowych dawała tej interpretacji rys mistrzowski. Soyoung błyszczała pod każdym względem. Widać było jak doskonale odnajduje się w gorących argentyńskich rytmach. Koncert został przyjęty owacjami na stojąco, spuentowany krótkim bisem solistki. I tak zakończył się Sinfonietta Festival, piękna inicjatywa krakowskiej orkiestry. Oby jak najwięcej takich w kulturalnej stolicy Polski. A kto nie był niech żałuje!
- 04.07.2017, Kraków, Muzeum Narodowe w Sukiennicach sala Siemiradzkiego
- Soyoung Yoon (prowadzenie, skrzypce solo), Amelia Maszońska (skrzypce solo), Sinfonietta Cracovia
- Program: Henryk Czyż Canzona do barocco, Jan Sebastian Bach Koncert na dwoje skrzypiec d-moll, Astor Piazzola Pory roku
  

Wtorkowy wieczór już od samego początku zapowiadał się bardzo pięknie, Soyoung Yoon, Amelia Maszońska, Sinfonietta, wspaniała sala Muzeum Narodowego w Sukiennicach. W perspektywie prawdziwa muzyczna uczta dla duszy. Z obrazów patrzą postaci pełne emocji, jakby płótna zastygły w oczekiwaniu na muzyczne widowisko. Sala wypełniona młodymi roześmianymi twarzami. Powietrze drgające rozmową, napięciem wynikającym z ciekawości tego co się za chwilę wydarzy. Koncert otworzyła kompozycja Henryka Czyża, Canzona di barocco. Orkiestra prowadzona przez Soyoung Yoon zaczyna śpiewać inspirowaną dawnymi czasami melodię. Kantylena stopniowo ewoluuje, zaczyna narastać. Wspaniale dobrany puls przez orkiestrę pomaga w budowaniu napięcia emocjonalnego. Po eksplozji to wspaniale napisane dzieło zaczyna się z powrotem zwijać. Dynamika maleje. Zostajemy w niepewnej ciszy poprzedzonej atonalnym akordem.  

Z chwilowej stagnacji efektownie wybiły nas pierwsze dźwięki Koncertu d moll na dwoje skrzypiec Bacha. Pojawił się wartki puls, orkiestra zmieniła barwę na ciemniejszą co dało bardzo przyjemne wrażenie dla ucha. Na tym pięknym tle zbudowany został dialog, Soyoung i Amelii. Wyśpiewywały w przepiękny sposób swoje motywy. Wszystko było spójne, zrozumiałe, jakie u kantora z Lipska być powinno! Druga część w tempie largo dała słuchaczowi wytchnienie. Jej prostota melodyczna połączona z bogactwem harmonii i figur retorycznych dała czystą muzyczną przyjemność. Ostatnia, trzecia część, wywarła na mnie największe wrażenie. W interpretacji solistek wręcz kipiała emocjami. Ile tam się działo. Bogactwu afektów i ekspresji nie było końca. Po wysłuchaniu takiej dawki muzyki każdy na widowni mógł poczuć radość z przebytej muzycznej podróży. Gwoździem programu był Piazzola. I jak to z gwoździem bywa,wbił widownię w krzesła. Raz przykuta uwaga na początku nie pozostała rozproszona do samego końca. Mnogość barw, klimatów i efektów brzmieniowych dawała tej interpretacji rys mistrzowski. Soyoung błyszczała pod każdym względem. Widać było jak doskonale odnajduje się w gorących argentyńskich rytmach. Koncert został przyjęty owacjami na stojąco, spuentowany krótkim bisem solistki. I tak zakończył się Sinfonietta Festival, piękna inicjatywa krakowskiej orkiestry. Oby jak najwięcej takich w kulturalnej stolicy Polski. A kto nie był niech żałuje!

 

Jacek Podgórski 

Sinfonietta Festival

04.07.2017
Kraków, Muzeum Narodowe w Sukiennicach sala Siemiradzkiego

WYKONAWCY:

Soyoung Yoon (prowadzenie, skrzypce solo),
Amelia Maszońska (skrzypce solo), 

Sinfonietta Cracovia

PROGGRAM:

Henryk Czyż Canzona do barocco,
Jan Sebastian Bach Koncert na dwoje skrzypiec d-moll,
Astor Piazzola Pory roku  


Więcej:
Polska odsłona Jerozolimy – koncert Veretski Pass na 27. Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie2017-07-05 19:46:26 Fuzję wieloetnicznego repertuaru ludowego wykonywanego w południowo-wschodniej Europie przed II wojną światową zaprezentował zespół Veretski Pass. W programie koncertu pojawiły się mazurki, krakowiaki
B(b)liski czy D(d)aleki Wschód? - Dudu Tassa & The Kuwaitis, Shye Ben Tzur & The Rajasthan Express, Neta Elkayam na 27. Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie2017-07-04 08:51:25Koncerty odsłoniły nieco egzotyczne dla polskiego słuchacza oblicze Jerozolimy
Żydowski jazz z Lower East Side - Paul Shapiro na 27. Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie2017-07-02 14:26:09Środowy koncert Paula Shapiro z zespołem był doskonałą okazją do odprężenia w towarzystwie doświadczonych jazzmanów. Przeniósł słuchaczy w świat nowojorskich klubów jazzowych
Nowa Jerozolima – koncert kantorów podczas 27. FKŻ2017-06-29 09:42:49Tegoroczny koncert kantorów był dość szczególny na tle analogicznych wydarzeń z poprzednich edycji Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie. Chyba stosunkowo najmniej było w nim
„All is Film Music” -- Urodzinowa Gala 10. FMF w TAURON Arenie Kraków!2017-05-23 19:17:19„To ogromny zaszczyt móc przyjąć nagrodę wielkiego Wojciecha Kilara, jego muzyka jest inspiracją dla wszystkich, to prawdziwe K2!” – powiedział Howard Shore podczas wczorajszej Gali Jubileuszowej FMF „All is Film Music”
10. FMF: od „Cinematic Piano” do „Dance2Cinema”2017-05-23 19:11:52Jean-Michel Bernard w improwizacji filmowej i Giorgio Moroder w plenerowym dance party w Krakowie
10 FMF: „Niekończąca się opowieść”2017-05-23 18:35:01Światowa premiera filmu z oryginalną muzyką Klausa Doldingera na żywo
Ada Sari i wszystko jasne!2017-05-22 07:39:10Koncertem laureatów zakończył się w sobotę wieczorem XVII Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. Przed publicznością wystąpili zdobywcy najwyższych nagród.
FMF rozpoczęty! Muzyka Abla Korzeniowskiego w Centrum Kongresowym ICE Kraków2017-05-19 06:41:34Koncert monograficzny z muzyką filmową polskiego kompozytora zainaugurował jubileuszową, dziesiątą edycję Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
Mistyczny wymiar muzyki -- relacja z pierwszego dnia festiwalu Misteria Paschalia2017-04-17 08:55:13Na inaugurację Festiwalu Misteria Paschalia, przy świetle kamer prestiżowej francuskiej telewizji Mezzo, twórcy 14. edycji postanowili złożyć hołd wielkiemu kompozytorowi, ojcu operowego gatunku, mistrzowi madrygałów i popularyzatorowi nowego stylu w muzyce XVII wieku – Claudio Monteverd